دیجی کالا چگونه دیجی کالا شد ؟ تاریخچه + معرفی پایه گذاران

همه چیز در مورد دیجی کالا

دیجی کالا یک استارت آپ یا همان کسب‌ و کار‌ نوپای موفق از نوع ایرانی و رقیب آمازون  است. این استارت آپ توانسته طی یک دهه به عنوان بزرگترین خرده فروش آنلاین در خاورمیانه شناخته شود. در واقع این روز‌ها کمتر کسی است که نامش را نشنیده یا سری به سایت آن نزده باشد. شهرت روزافزون این فروشگاه اینترنتی ممکن است برای شما هم سوالاتی در مورد تاریخچه‌ آن ایجاد کند. روبی تکنو در این مقاله قصد دارد همه چیز را درباره‌ی پایه گذاران این استارت آپ و چگونه دیجی‌کالا شدن آن برای شما بازگو کند اما ابتدا نگاهی به امروز این فروشگاه بیاندازیم.

دیجی کالا در اوج درخشش

دیجی‌کالا در زمان همه‌گیری کرونا روزانه 300 هزار کالا را پردازش و ارسال می‌کرد. اما اکنون این مقدار را به 600 هزار کالا در روز رسانده است. به علاوه با افزایش نیروها به بیش از هشت هزار نفر برای نیاز روز‌افزون مردم به خرید آنلاین خود را آماده کرده است. این فروشگاه برای مشتریان خدماتی از جمله ارسال رایگان، پرداخت درب منزل، مرجوع کردن کالا تا یک هفته، ضمانت اصل بودن و تخفیف‌های روزانه، فراهم کرده است. همچنین می‌توان به ایجاد شرایطی برای مقایسه، بررسی و انتخاب آگاهانه به عنوان بزرگترین مزیت دیجی‌کالا اشاره کرد.

پایه گذاران - دیجی کالادوقلو‌های محمدی، پایه گذاران دیجی‌کالا

حمید و سعید محمدی برادران دوقولویی هستند که پایه گذاران این فروشگاه اینترنتی بودند. آن‌ها متولد سال 58 هستند و با موقعیت مالی متوسط، شرایطی مانند جنگ و نبود امکانات را تجربه‌ کرده‌اند. با این حال از همان ابتدا با خلاقیت‌ها و نمراتشان در مدارس نمونه استعدادشان برای دیگران نمایان بود. بعد از گذراندن دانشگاه مسیر آن‌ها اندکی متفاوت شد و از هم فاصله گرفتند. تا اینکه علاقه‌ی مشترک این دو برادر به عکاسی، اتفاقی خوشایند در تاریخ بازار آنلاین ایران رقم زد.

جرقه‌ی ایده‌ی تاسیس فروشگاه اینترنتی

جست و جوی اینترنتی تا خرید سنتی

برادران محمدی ، پایه گذاران دیجی کالا، در سال 84 تصمیم گرفتند علاقه‌شان به عکاسی دیجیتال را حرفه‌ای‌تر دنبال کنند. آن‌ها با فکر خرید یک دوربین مناسب شروع به جست‌و‌جو در مورد مدل‌های مختلف دوربین دیجیتال کردند. اما در آن زمان هنوز عکاسی دیجیتال چندان در ایران رونق نیافته و تحقیق در موردش دشوار بود. شروع به تحقیق در اینترنت کردند و یک سایت خارجی تخصصی در زمینه این نوع عکاسی یافتند. با نقد و بررسی‌های آن سایت توانستند دوربین دیجیتالی مورد نظر خود را انتخاب کنند. سپس آن را از بازار جمهوری تهران خریدند.

تجربه‌ای ناخوشایند زمینه‌ساز رویدادی نو

زمانی که از دوربین استفاده کردند متوجه شدند اشکالی در کار است. تصاویری که ثبت کرده بودند با نمونه‌های اینترنتی آن دوربین متفاوت بود. پس از بررسی این موضوع متوجه شدند لنز دوربین متعلق به خودش نیست و دست دوم و تعمیر شده است. این تجربه‌ای ناخوشایند مربوط به خرید از بازار سنتی پس از تحقیقات کاملشان بود. اما آن‌ها را به فکر راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی انداخت. فروشگاهی که فرصت مقایسه و بررسی آگاهانه برای خرید را فراهم کند. و علاوه بر آن به مشتریان ضمانت اصل بودن کالا را دهد.

فروشگاه اینتذنتی - استارت آپ - دیجی کالا - کالاظهور digi kala

فروشگاه آنلاین دیجی کالا در یک دفتر کار کوچک که ساختمان آن متعلق به برادر بزرگتر آن‌ها بود در بهمن ماه سال 85 متولد شد. با سرمایه‌ی اولیه‌ی ده میلیون تومان و یک تیم هفت نفره‌ی سخت‌کوش شامل تولید‌کننده‌ی محتوا، حسابدار، مسئول خرید و پیک تحویل. هدف آن‌ها ایجاد فروشگاهی اینترنتی برای لوازم دیجیتالی بود. کار را با دو گروه محصولی دوربین عکاسی و تلفن همراه شروع کردند و اولین فروششان دو هفته بعد از تاسیس دیجی‌کالا اتفاق افتاد.

محتوانویسی، رمز موفقیت استارت‌آپ دیجی کالا

در روزگاری که محتوا هنوز معنی خاص و درستی در ایران نیافته بود و وب فارسی دچار فقر محتوای شدید بود، برادران محمدی با توجه به این موضوع مهم و تولید محتوای مناسب توانستند در جست‌و‌جوی گوگل جایگاهی میان رتبه‌های برتر به دست آورند.موقعیت‌سنجی مناسب و محتوا‌نویسی درست، نقش مهمی در موفقیت استارت‌آپ دیجی‌کالا برای فروش در هفته‌های اول ایفا کرد و از دلایل مهم رسیدن به سوددهی طی سه ماه شروع به فعالیت آنان بود.

پله پله تا سرآوا

مسائل و شیوه برخورد برادران محمدی

استارت‌آپی که برادران محمدی راه‌اندازی کرده بودند با چالش‌های متفاوتی مثل نوسانات قیمت دلار رو‌به‌رو بود. همچنین آن‌ها قادر نبودند با سرمایه‌ی اولیه‌ی خود تعداد زیادی از محصولات متنوع را انبار کنند. تیم دیجی‌کالا برای رسیدن به سوددهی در آغاز کار و حفظ همزمان رضایت مشتری باید تعادل عرضه و تقاضا را حفظ می‌کرد. آن‌ها کار خود را با گروه محدودی از کالاها پیش بردند. به تدریج در سال اول محصولات دیگری مثل لپ‌تاپ و کامپیوتر جیبی را به لیست فروش خود اضافه کردند. برادران محمدی با پیروی نکردن صد در صدی از نوسانات قیمت دلار و چشم‌پوشی از سوددهی بالا توانستند طی سه سال زیرساخت اقتصادی محکمی برای فروشگاهشان ایجاد کنند. از دلایل دیگر موفقیت این کسب و کار نوپا بیشترین بهره‌وری از نیروی کار و دوری از تجمل و هزینه‌های اضافی است. به طوری که حتی گاهی خود برادران محمدی سفارشات را به دست مشتریان می‌رسانند.

گام‌‌های نوین

سیاست‌گذاری‌های مناسب برادران محمدی باعث شد تا در پایان دهه‌ی هشتاد این استارت آپ طیف گسترده‌ای از محصولات را در انبار خود داشته باشد. همچنین با ارا‌ئه‌ی digi kala – tv در دهه‌ی جدید گام نوینی در جهت تولید محتوا برداشت. سرانجام در سال 91 با سرمایه‌گذاری سرآوا به عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری داخلی روی استارت‌آپ دیجی‌کالا مسیر این فروشگاه لوازم دیجیتالی تغییر یافت.

سرآوا تا تبدیل شدن به فروشگاهی کامل

پنج سال اول ظهور دیجی‌کالا صرف رسیدن به ثبات شد. اما با شروع دهه‌ی جدید و سرمایه‌گذاری سرآوا دیجی‌کالا تصمیم به رشد و گسترش حیطه‌ی فعالیت خود گرفت.  ابتدا از فروش دیجیتال به دیجیتال فروش تغییر یافت. به این معنی که کالاهای غیردیجیتالی نیز به لیست فروش آن اضافه شد. در قدم بعدی با سرمایه‌ی‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری از سوی کمپانی هلندی IIIC اقدام به تاسیس مرکزی مجازی برای فروشندگان دیگر کرد و ساختارش را به هلدینگ تغییر داد.

digi kala در یک دهه + 1

دیجی کالا طی یازده سال به فروشگاهی اینترنتی آمیخته از مدل بازارگاه مجازی و خرده‌فروشی آنلاین تبدیل شد. این استارت‌آپ اکنون شامل چندین زیرمجموعه‌ است. بعضی از آن‌ها زیر نظر خودش فعالیت دارند مانند دیجی‌استایل. و بعضی با همراهی این استارت آپ، مثل فیدیبو و کمدا. به لطف برادران محمدی امروزه تقریبا هر چیزی را می‌توان اینترنتی سفارش داد. از لوازم سوپرمارکتی تا دوچرخه و اسباب‌بازی و وسایل خانه؛ همه در دیجی‌کالا یافت می‌شوند.

افتخارات و جوایز

پایه گذاران دیجی کالا نشان امین‌الضرب اتاق بازرگانی تهران را دریافت کرده‌اند و فروشگاهشان افتخارات زیادی مثل دریافت تقدیرنامه‌ی سه ستاره در جایزه‌ی ملی لجستیک را در کارنامه‌ی خود دارد. برخی به دلیل سهم بزرگ آن در بازار آنلاین ایران به آن لقب آمازون ایرانی را داده‌اند.

 

 

منبع : theguardian

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

تخفیف ویژه برای طراحی وبسایت و سئو وبسایت