سئو یعنی Search Engine Optimization یا بهینه سازی موتور جستجو و یکی از پارامترهای مهم در هر کسب و کار آنلاین میباشد که به اینصورت تعریف میشود: سئو برای کمک به بهبود نمایش و ارتباط وبسایتها در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر بصورت طبیعی و عادی با هدف رسیدن به رتبه های اول و صفحات اول میباشد.

اگر قصد آمدن به صفحات اول گوگل یا سایر موتورهای جستجوگر دارید، کلمات کلیدی و نکات مربوط به آن در افزایش رتبه وبسایت شما و افزایش سئو سایت شما تاثیر خیلی زیادی دارد، پس با روبی تکنو همراه باشید تا با نکات مهم آن آشنا شوید.

۱٫عنوان صفحه

سئو - عنوان مطالب در وبسایت - افزایش سئو

⭕️ عنوان سئو در هیچ کجای صفحه به کاربر نمایش داده نمیشود ولی هنگامی که ربات های گوگل مقاله شما را بررسی می کنند از این متن برای نمایش سایت شما در نتایج جستجو استفاده خواهند کرد.  عنوان صفحه علاوه بر آنکه فضایی مناسب برای قرارگرفتن کلمه کلیدی شما است، ابزار خوبی برای جلب توجه کاربران و افزایش نرخ کلیک نیز خواهد بود. این فضا که معمولا محدود به ۷۰ کاراکتر است به شما اجازه میدهد تا شانس انتخاب شدن توسط کاربران را افزایش دهید. هر چقدر ادبیات شما به مخاطبین مقاله نزدیک تر بوده و کلماتی که به کار میبرید پاسخ بهتری برای نیاز آنها باشد شانس شما برای کسب جایگاه و انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد بود. ابزارهای متعددی برای پیشنهاد‌ عنوان های جذاب به زبان انگلیسی وجود دارد که یکی از بهترین نمونه ها را میتوانید در بخش Content Idea Generator سایت Protent مشاهده کنید.

۲٫استفاده از تگ H1 و تگهای هدینگ H2 تا H6

سئو - تگهای هدینگ - افزایش سئو

تگهای ‌هدینگ فضای مناسبی برای بخش بندی محتوا و کمک به خواننده برای درک بهتر موضوعات مطرح شده در مقاله است. رباتهای‌ گوگل نیز به این موضوع توجه داشته و از همین فضا ها برای شناسایی موضوع صفحه و تعیین کلمه کلیدی آن استفاده میکنند. در این میان تگ h1 از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا که بالاتر از هر محتوایی در دید کاربر قرار گرفته است. ولی وظیفه این عنوان تنها اعلام موضوع صفحه به کاربر نیست بلکه نقش مهمی در تصمیم گیری او برای مطالعه دقیق متن خواهد داشت. اگر عنوان شما تنها شامل کلمه کلیدی هدف باشد نمیتواند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرده و حس کنجکاوی جهت مطالعه کامل مقاله را در او ایجاد کند. تگ h1 میتواند عینا مشابه تگ title شما باشد ولی با توجه به اینکه کاربرد آنها متفاوت است پیشنهاد میکنیم که دو متن متفاوت با مفهومی مشابه را برای آنها به کار بگیرید. اگر بخش بندی محتوا به درستی انجام شده و عنوان های جذابی برای هر بخش تعیین شود کاربران این فرصت را خواهند داشت تا به جای مطالعه همه مقاله به سرعت محتوای مورد نیاز خود را پیدا کرده و مطالعه کنند.

۳٫توضیحات متا

سئو - توضیحات متا - افزایش سئو

بهترین تعریف برای توضیحات متا، همین ویترین مغازه است. معمولا در ویترین مغازه ها شما بهترین محصولات را مشاهده میکنید تا برای ورود به مغازه ترغیب شوید. متنی که برای توضیحات متا مینویسیم باید توصیف دقیقی از محتوای مقاله شما باشد و همزمان کاربر را ترغیب به کلیک بر روی سایت شما کند.

۴٫قرارگرفتن در اولین خط یا پاراگراف متن

سئو - قرارگرفتن در اولین خط یا پاراگراف - افزایش سئو

مخاطب امروز کم حوصله است، در همان چند خط اول باید مشخص کنید که موضوع این مقاله چیست و در آن به چه موضوعاتی پرداخته میشود. حالا که قرار است نمایی کلی از محتوای مقاله را در اختیار کاربر قرار دهیم خیلی دور از ذهن است که اشاره ای به کلمه یا مفهوم کلیدی مورد بحث نداشته باشیم. ربات های گوگل نیز همین استاندارد را از یک محتوای با کیفیت انتظار دارند، سریع برو سر اصل مطلب.
با همین توضیح ساده در می یابیم که چند کلمه اول یا همان پاراگراف نخستِ مقاله اهمیت ویژه ای برای کاربران و در نتیجه گوگل خواهد داشت. به همین دلیل اشاره به موضوع اصلی مقاله و استفاده از کلمه ‌کلیدی هدف در این فضا میتواند به درک گوگل از مفهوم مورد نظر شما و البته اطمینان آن از کیفیت محتوای ارائه شده کمک کند.

۵٫آدرس صفحه

سئو - آدرس صفحه - افزایش سئو

تصور کنید که ربات گوگل وارد سایت شما شده است و قصد دارید آدرس یکی از مقالات خود را در اختیارش قرار دهید. در این شرایط هر چقدر آدرس دهی شما معنادار، دقیق و کوتاه تر باشد احتمالا پیدا کردن آن برای گوگل و البته کاربران راحت تر است.
در انتخاب آدرس صفحات معمولا به ۳ نکته مهم توجه میکنیم، این سه مورد را باید به صورت همزمان در نظر بگیریم و اگر بر روی یکی از آنها بیش از اندازه تاکید کنیم ارزش خود را از دست خواهد داد:

۱- آدرس ‌صفحه تا حد امکان کوتاه باشد.
۲- آدرس صفحه دارای عبارات معنادار و کلیدی باشد.
۳- بخش بندی موضوعی برای انواع محتوا داشته باشید.

۶٫ تکرار کلمات به اندازه کافی در محتوا

سئو - تکرار کلمات به اندازه کافی - افزایش سئو

تا چند سال قبل مهمترین عامل برای کسب رتبه تکرار کلمه کلیدی هدف در محتوا بود. با توجه به کاهش کیفیت محتوای متنی در اینترنت، الگوریتم های موتورهای جستجوگر و گوگل مفهوم کلیدی را جایگزین کلمه کلیدی در تحلیل موضوع صفحه کرده اند. در حال حاضر عباراتی مانند “خرید و فروش”، “تعرفه و هزینه ها”، “تلگرام و Telegram” به طور مطلوب توسط ربات های گوگل درک میشوند و دیگر نیازی به استفاده مکرر از یک ترکیب خاص در متن نیستند. هرچقدر ادبیات شما غنی تر بوده و از کلمات و ترکیب های بیشتری برای بیان مفهوم مورد نظر استفاده کنید شانس بالاتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهید داشت.

۷٫ متن جایگزین تصاویر

سئو - متن جایگزین تصاویر - افزایش سئو

یک تصویر میتواند به اندازه دهها کلمه پیام موردنظر را به مخاطب اطلاع دهد. هرچقدر ارتباط محتوا با تصاویر بیشتر باشد رضایت کاربران و درک آنها از مفهوم مقاله افزایش می یابد. به یاد داشته باشید که متن جایگزین تصاویر نیز بخشی از محتوای صفحه هستند که در دیدرس کاربران نبوده ولی توسط ربات های گوگل آنالیز میشوند.

سه نکته مهم در متن جایگزین تصاویر:

۱- برای هر تصویر یک متن جایگزین کاملا اختصاصی بنویسید.

۲- متن جایگزین توصیفی از محتوای تصویر بوده و محدودیتی در تعداد کلمات آن وجود ندارد.

۳- وجود کلمات کلیدی در متن جایگزین تصویر روش خوبی برای تکرار مفهوم کلیدی است به شرط آنکه به سمت keyword stuffing نرود.

۸٫ لینکدهی به منابع معتبر و مرتبط

سئو - لینکدهی به منابع معتبر - افزایش سئو

اگر شما به سایت بوت استرپ که مرجعی معتبر و مرتبط با موضوع مقاله است لینک داده باشید دو اتفاق مهم می افتد؛ اولا کاربران سایت به راحتی مسیر مطالعه و تحقیق خود را ادامه میدهند (افزایش رضایت کاربر) و ثانیا ربات های گوگل به درستی موضوع مقاله شما و ارتباط آن با بوت استرپ را درک میکنند (تکرار مفهوم کلیدی).

لینک سازی های داخلی نیز تنها زمانی ارزشمند هستند که میان دو صفحه با موضوع مرتبط ایجاد شده باشند و کاربران برای کلیک بر روی آن اشتیاق داشته باشند.

۹٫ بولدکردن کلمه کلیدی

سئو - بولدکردن کلمه کلیدی - افزایش سئو

  • آیا بولد کردن کلمه کلیدی در محتوا بر درک گوگل از محتوا و رتبه سایت شما تاثیر دارد؟ خیر! برای گوگل کیفیت محتوا مهم است نه نحوه نمایش آن.
  • آیا بولد کردن کلمات در متن به درک بهتر کاربر از محتوا و پیدا کردن نکات مهم در آن کمک میکند؟ بله، موقع خواندن همین مقاله در بخش هایی که کلمات بولد شده بودند دقت بیشتری داشتم.
  • اگر موقع اسکرول کردن در صفحه توجه کاربر به بخشی از محتوا جلب شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ احتمالا آن بخش را با دقت بیشتری مطالعه میکند و مدت بیشتری را در صفحه سپری خواهد کرد.

نتیجه: استفاده از المان های بصری مانند تغییر رنگ، بولد کردن، لیست های شمارشی و غیر شمارشی میتواند تاثیر مستقیم بر خوانایی متن، افزایش رضایت کاربر و افزایش زمان حضور او در صفحه داشته باشد. دقت کنید که این تکنیک در صورتیکه به درستی انجام نشود تاثیر معکوسی خواهد داشت، اگر صرفا با هدف سئو و بر روی کلمات کلیدی انجام شود اعتماد کاربر به شما از دست میرود و احتمالا اعتبار محتوا از نظرش کاهش می یابد.

اگر سئو برای کسب و کار اینترنتی شما مهم است، کار را به کاردان بسپارید 🙂

برای ارتباط با تیم سئو و افزایش رتبه گوگل به صفحه زیر مراجعه کنید

کلیک کنید

منبع: وبسیما

اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email